-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50194 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در سوره الرحمن چرا آيه فباي الاء ربكما تكذبان اين همه تكرار شده است؟
در سوره الرحمن خداوند نعمت هاي گوناگون خود را اعم از مادي و معنوي يكايك گوشزد بندگان نموده و بعد جن و انس را مخاطب قرار داده و مي گويد كدام يك از نعمت هاي پروردگارتان را تكذيب مي كنيد اين استفهام استفهام تقريري است كه در مقام اقرار گرفتن مي آورند لذا در روايتي آمده است بعد از اين جمله بگوئيم پروردگارا ما هيچ يك از نعمت هاي تو را تكذيب نمي كنيم {Hلا بشي ء من الائك رب اكذب H} كمي دقت در نعمت هائي كه خداوند در اين سوره گوشزد مي كند با جزئيات و ريزه كاريها و اسراري كه در هر يك از اين نعمت نهفته است كافي است كه حس شكرگزاري را در انسان برانگيزد و او را به دنبال عرفان و شناخت مبدأ اين نعمت ها بفرستد به همين دليل خداوند از بندگانش بعد از ذكر اين نعمت ها نسبت به يك يك آنها اقرار مي گيرد اين تكرار نه تنها منافاتي با فصاحت و بلاغت ندارد بلكه خود يكي از فنون فصاحت است. اين درست به آن مي ماند كه پدري فرزند فراموش كارش را مخاطب ساخته مي گويد آيا فراموش كردي كودكي خرد و ناتوان بودي چه خون جگرها براي پرورش تو خوردم. آيا فراموش كردي هنگامي كه به مرحله جواني رسيدي و نياز به همسر داشتي پاكترين همسر را برايت انتخاب كردم. آيا فراموش كردي نياز به خانه و وسائل زندگي داشتي برايت فراهم كردم. پس اين سركشي و بي مهري از چيست. خداوند منان نيز نعمت هاي گوناگونش را به اين بشر فراموش كار يادآور مي شود و به دنبال هر بخش از اين نعمت ها از او سؤال مي كند «كداميك از اينها را تو انكار مي كني؟!» پس اين نافرماني و طغيان از چيست در حالي كه اطاعت من نيز رمز تكامل و پيشرفت خود شما است و از آن چيزي عايد پروردگارتان نمي شود. {V(تفسير نمونه، ج 23، ص 113 - 115)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.